LOGO

Szybkie przebieranie w koszarówkę, następnie ubranie specjalne, zabierasz hełm, rękawice i kominiarkę. Wóz bojowy czeka już przed bramą. Wsiadasz i odwracasz się do tyłu - Twoja załoga czeka gotowa na wyjazd. Jesteś dowódcą! Na Tobie spoczywa odpowiedzialność za powodzenie akcji ratowniczej. Na Ciebie liczą osoby czekające na ratunek. Pamiętaj - Nie możesz ich zawieść!

1. Dowiedz się co się stało.

W pierwszej kolejności musisz zgłosić się do Stanowiska Kierowania Państwowej Straży Pożarnej, aby uzyskać informacje o zdarzeniu. Ważne, aby zrobić to jeszcze przed wyjazdem z jednostki, by dostosować siły i środki do danego typu zdarzenia i na przykład wyjechać SLRt do zdarzenia drogowego, a do pożaru wyjechać swoim poczciwym GBA.

 

Rysunek nr 1: W przypadku dyspozycji do substancji ropopochodnych na wodzie będziesz potrzebować specjalistycznego wyposażenia.

 

2. Sprawdź gotowość do wyjazdu.

Upewnij się, czy wszyscy członkowie załogi są już w pojeździe. Zawsze zwróć uwagę, czy każdy z nich ma właściwe środki ochrony indywidualnej - dopóki nie wyjechałeś do zdarzenia, zawsze można wrócić do szatni i zabrać brakujące rękawice, czy kominiarkę. To zajmuje tylko chwilkę, a może uratować zdrowie i życie strażaka, za którego odpowiedzialność bierzesz na swoje barki.

Kominiarka do wypadku drogowego ? W trakcie akcji ratowniczej nie ma zbędnego sprzętu, czy wyposażenia. Codzienność pokazuje, że jadąc do wypadku można zostać zadysponowanym z drogi do zupełnie odmiennego zdarzenia np. pożaru, wycieku substancji chemicznej, czy usuwania gniazda owadów.

Pamiętaj o wyposażeniu strażaków w latarki oraz radiostacje nasobne. Jeśli tego typu sprzęt jest pobierany przez strażaków z remizy - pamiętaj, aby go zabrali ze sobą. W pojeździe w zależności od jego typu, zgodnie z wytycznymi Związku Ochotniczych Straży Pożarnych, powinna się znajdować określona liczba specjalistycznego wyposażenia, jednak praktyka pokazuje, że w wielu jednostkach ze względu na bardzo skromny budżet wymagany sprzęt taki jak radiostacje, czy latarki dzielony jest w razie potrzeby pomiędzy dwoma lub trzema wozami bojowymi.

Jeśli każdy ze strażaków potwierdził gotowość do wyjazdu, z Twoich ust pada komenda: "odjazd". W czasie gdy dowodzisz dwoma pojazdami z Twojej jednostki, to czekasz aż dowodzący z drugiego wozu zamelduje gotowość do wyjazdu.

3. Gdzie jedziemy?

Dobrze poinformowana załoga, to dobrze przygotowana załoga. Pamiętaj aby poinformować swoich strażaków o tym: gdzie jedziecie oraz do jakiego typu zdarzenia jedziecie. Dzięki temu Twoi koledzy będą wiedzieli ile czasu mają na przygotowanie i jak się przygotować. Czy ubrać kominiarkę jeśli jedziecie do pożaru, a może założyć rękawiczki lateksowe jeśli jedziecie na ratunek osobie uwięzionej we wraku pojazdu, który uderzył w drzewo.

4. Zgłoszenie wyjazdu.

W momencie, kiedy wozy bojowe opuszczają plac przed jednostką i udają się do zdarzenia, to Twoim zadaniem jest zgłoszenie wyjazdu do Stanowiska Kierowania PSP. Dodatkowo warto, abyś powtórzył adres interwencji, w ten sposób uzyskasz potwierdzenie dyspozytora. Dzięki temu możesz uniknąć problemu ze złym zrozumieniem dyspozycji np. w sytuacji gdy łączność radiowa przerywana jest zakłóceniami lub jeśli nie jesteś pewien tego co usłyszałeś. Praktyka zna przypadki w których, ze względu na brak właściwego zrozumienia korespondencji radiowej, jednostka wyjechała do zdarzenia na drugi koniec powiatu, a na ich pomoc czekali mieszkańcy sąsiedniej miejscowości oddalonej zaledwie o kilka kilometrów.

5. Jazda do zdarzenia.

Wyjazd pojazdem pożarniczym do zdarzenia odbywa się na zasadach uprzywilejowania w ruchu drogowym - pojazd ma włączone światła mijania, wysyła sygnały świetlne barwy niebieskiej oraz sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie. Podczas jazdy alarmowej należy zachować zasady szczególnej ostrożności. Bardzo przydatnym w wozie bojowym, oprócz sygnałów dźwiękowych o kilku modulacjach, jest dodatkowy sygnał dźwiękowy w postaci trąby pneumatycznej, która może być obsługiwana zarówno przez kierowcę, jak i przez dowodzącego. Używając tego typu urządzenia m.in. podczas dojazdów do skrzyżowania, w trakcie wykonywania manewrów, czy w sytuacji, gdy jest zablokowany przejazd - masz możliwość szybkiego i sprawnego zwrócenie uwagi innych uczestników ruchu drogowego na  pojazd pożarniczy, którym jedziecie na ratunek.

 

Rysunek nr 2: Pojazd uprzywilejowany w trakcie dojazdu na miejsce zdarzenia.

6. Utrudnienia na drodze dojazdu.

Brak informacji, to zła informacja. Pamiętaj o tym i zawsze staraj się informować dyspozytora o wszelkich kłopotach jakie napotkacie na swojej drodze. Zablokowany przejazd przez opuszczone rogatki na przejeździe kolejowym, zablokowana droga ze względu na roboty drogowe, silne oblodzenie, czy brak bezpośredniej drogi dojazdowej - to wszystko spowoduje, że czas dotarcia do miejsca zdarzenia zajmie dużo więcej czasu niż zakładał dyspozytor. Ktoś czeka na ratunek. Jeśli straż dojedzie o kilka minut spóźniona, to może być już za późno. Gdy dyspozytor będzie wiedział o utrudnieniach, to w tym czasie może zadysponować dodatkowe siły i środki.

7. Dodatkowe informacje.

Jeśli w trakcie dojazdu lub w czasie zadysponowania dyspozytor podał dodatkowe informacje dotyczące miejsca zdarzenia np. "pożar mieszkania na drugim piętrze, prawdopodobnie w mieszkaniu znajdują się dwie osoby poszkodowane", to już w czasie dojazdu jako dowódca możesz ustalić działania jakie należy wykonać po dojeździe na miejsce zdarzenia.

8. Rozpoznanie  w trakcie dojazdu.

Podczas dojazdu do miejsca pożaru zwróć uwagę na oznaki zewnętrzne pożaru takie jak kolor dymu oraz płomienie. Doświadczony dowódca na tej podstawie, już z dojazdu, jest w stanie przekazać do Stanowiska Kierowania informację o rozmiarze i stopniu zaawansowania pożaru. Dzięki temu jeszcze przed dotarciem na miejsce działań ratowniczo-gaśniczych możesz poprosić o dodatkowe siły i środki, a także przyjąć wstępne założenia taktyczne.

 

 Rysunek nr 3: Już wiesz, że jeden zastęp gaśniczy nie poradzi sobie z pożarem.

9. Ustawienie wozu bojowego.

Pamiętaj - to dowódca określa w którym miejscu należy ustawić samochód pożarniczy. Już na samym wstępie zgodnie z zasadami taktyki oraz bezpieczeństwa musisz określić w jakim miejscu zatrzymać pojazd - m.in. pamiętając aby znajdował się przede wszystkim w miejscu bezpiecznym, z dala od strefy silnego zadymienia i promieniowania cieplnego, możliwie jak najbliżej miejsca działań ratowniczo-gaśniczych, z uwzględnieniem możliwości dojazdu dodatkowych sił i środków.

Po zatrzymaniu pojazdu z Twoich ust pada komenda: "z wozu". Pierwszy etap masz za sobą. Teraz Ciebie i Twoich strażaków czeka najważniejsze zadanie - uratować czyjeś życie ...

 

źródło: strazacki.pl